Oefening Hoofdstuk 2 : Elektrische Stroom

Onderaan de pagina zijn de uitwerkingen beschikbaar. Klik op de knop antwoorden voor slechts de antwoorden zonder uitleg.

Voor elke opgave geldt: Probeer het eerst zelf en controleer daarna je antwoord.

Deze oefening bevat 5 vragen

1.
Er bevinden zich twee voorwerpen met elk een positieve lading bij elkaar. Worden ze aangetrokken of afgestoten en waarom?
uitwerking
2.
Een radio met een vermogen van 200 W staat gedurende 45 minuten aan. Wat is het energieverbruik in kWh?
uitwerking
3.
Bereken de kosten van het energieverbruik van de radio in vraag 2 als je weet dat 1 kWh 20 eurocent kost.
uitwerking
4.
Lees de onderstaande amperemeters af.

uitwerking
5.
Mag je de amperemeter van vraag 4b over schakelen op een kleiner meerbereik? Geef ook een reden.
uitwerking

 

 

 

 

 

 

 

Uitwerkingen:

vraag 1:
Voorwerpen met een verschillende lading trekken elkaar aan.Voorwerpen met de zelfrde lading trekken elkaar aan. Neutrale voorwerpen hebben géén lading! Omdat we hier te maken hebben met twee voorwerpen die elk een positieve lading hebben, stoten ze elkaar af.

<top>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vraag 2:
Deze vraag moet opgelost worden met de formule

energieverbruik = vermogen * tijd (of: E=P*t)

De volgende waarden zijn bekend:
vermogen (P) = 200 W = 0,2 kW (omrekenen naar kW omdat deze eenheid in de formule gebruikt wordt)
tijd = 45 minuten = 0,75 uur (omreken naar uur NIET 0,45 uur! in de formule wordt deze eenheid gebruikt)

berekening:
energieverbruik = 0,2 * 0,75 = 0,15 kWh

<top>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vraag 3:
De prijs geeft aan hoeveel er betaald moet worden voor 1 kWh. Deze prijs wordt vermenigvuldigd met het aantal kWh dat verbruikt is.

bedrag = 0,15 * 0,2 = 0,03 euro

<top>

 

 

 

 

 

 

 

 

vraag 4:

<top>

 

 

 

 

 

 

 

vraag 5:
Ja, want de amperemeter geeft minder dan 1 A aan. Het kleinere meetbereik geeft dat een waarde aan zonder dat de meter te ver uitslaat. Het voordeel van een kleiner meetbereik is een nauwkeurige meting.

<top>