Een lichtstraal valt van linksboven op het grensvlak van twee stoffen. Bijvoorbeeld
(water en lucht) Op het grensvlak breekt de straal naar de normaal toe (wanneer
de lichstraal overgaat van lucht naar water) of van de normaal af (wanneer de
lichtstraal overgaat van water naar lucht), Dit is afhankelijk van de brekingsindex
(dit begip hoef je niet te kennen) van de twee stoffen.
Er kan uit elf stoffen worden gekozen. Het bovenste keuzevak geeft de bovenste
stof, met het onderste keuzevak kies je de onderste stof. De stof met de grootste
brekingsindex is blauw gekleurd, de andere geel.
Met ingedrukte muisknop kun je de invallende lichtstraal onder een andere hoek
laten invallen. Een gedeelte van het licht zal op het raakvlak worden gespiegeld,
een ander deel zal breken. De hoeken van inval, van breking en van terugkaatsing
worden in het groene vlak aangegeven.
URL: http://www.walter-fendt.de/ph11nl/refraction_nl.htm
© Walter Fendt, 20 december 1997
© Nederlandse bewerking: Teun Koops (juli 2000)
Laatst angepast op 14 januari 2003