<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%> Leerdoelen

Leerdoelen Hoofdstuk 2: Cosmetica

Les De leerling Begrippen Vaardigheden/practica
2.1
  • kan soorten water onderscheiden
  • kan uitleggen dat water als oplosmiddel en speolmiddel dient bij de was
  • kan de werking van een zeep uitleggen (ook 2.2)
  • oplosmiddel
  • spoelmiddel
  • emulsie
  • emulgator
  • mengen
  • uitvoeren van een proef
  • doen van waarnemingen
  • trekken van conclusies
  • herkennen van soorten water
2.2
  • kan de kenmerken van lichaamsverzorginsproducten noemen.
  • kan een handcrème maken
  • hydrofiel
  • dydrofoob
  • verzorgende werking
  • reinigende werking
  • slijpende werking
  • het maken van een crème
  • werking van een zeep kunnen uitleggen
  • bereiden van zeep
2.3
  • kan zure en basische schoonmaakmiddelen noemen.
  • kan gevaren en veiligheidsmaatregelen noemen bij het gebruik van schoonmaakmiddelen.
  • pH
  • Zuurgraad
  • Suren
  • Basen
  • indicator
  • gevarensymbolen
  • weten wat de risico's van zuren en basen zijn
  • aantonen van zuren en basen met een indicator
  • de betekenis van gevarensymbolen kennen
  • op de juiste manier omgaan met schoonmaakmiddelen
2.4
  • kan gevaren en veiligheidsmaartregelen noemen bij het gebruik van oplosmiddelen
  • oplosmiddelen
  • enige oplosmiddelen kennen
  • de risico's van oplosmiddelen kennen
2.5
  • kan een extractie en een adsorptie uitvoeren
  • kan een werkstuk maken over drinkwater
  • extractie
  • adsorptie
  • informatie zoeken
  • logboek
  • uitvoeren van extractie en adsorptie
  • maken van een werkstuk
  • bijhouden van een logboek
verdieping
  • kan de werkingen de samenstelling van wasmiddelen noemen
  • enzymen
  • witmakers
  • kleurbeschermers
  • het maken van een zeep

 

Wanneer je deze leerdoelen beheerst is de kans groot dat je een voldoende haalt voor een overhoring. Wees wel altijd kritisch naar jezelf.