Les |
De leerling |
Begrippen |
Vaardigheden/practica |
1.1 |
- kan mengsels en zuivere stoffen onderscheiden
- kan voorbeelden noemen van mengsels en zuivere stoffen
- kan uitleggen wat de samenstelling van een mengsel is
|
|
- uitvoeren van een proef
- doen van waarnemingen, trekken van conclusies
- nagaan welke stoffen in een mengsel zitten
|
1.2 |
- kan voorbeelden van suspensies, emulsies en oplossingen noemen.
- kan aangeven hoe je een suspensie kunt scheiden
- kan aangeven wat oplosbaarheid is
|
- emulsie
- suspensie
- oplosbaarheid
- oplossing
|
- uitvoeren van filtreren
- uitvoeren van bezinken
- een oplossing maken
|
1.3 |
- kan aangeven wat een legering is
- kan schuim, nevel, rook en suspensie van elkaar onderscheiden
|
- legering, schuim, nevel, rook
|
- werken met binas voor vmbo-kgt
|
1.4 |
- kan meten met een computer
- kan een mengsel van een zuivere stof onderscheiden met een smeltdiagram
|
- smelten
- stollen
- smeltdiagram
- smeltpunt
- smelttraject
|
- kook en smeltdiagram maken
- meten met de computer
- uit het diagram aflezen of de stof zuiver is of niet
|
1.5 |
- kan veilig proeven doen om stoffen te herkennen
- kan het verschil aangeven tussen ontleedbare en niet ontleedbare stoffen
- stofeigenschappen noemen
- kan aangeven welke veiligheidsmaatregelen hij moet nemen bij proeven
- kan aangeven wat een ontledingsreactie is
|
- ontleedbare stoffen
- niet-ontleedbare stoffen
- ontledingsreactie
|
|
verdieping |
- kan het bestaan van kristallen begrijpen
|
|
|
Wanneer je deze leerdoelen beheerst is de kans groot dat je een voldoende haalt
voor een overhoring. Wees wel altijd kritisch naar jezelf.