Leerdoelen Hoofdstuk 3:
Geluid maken
Van dit hoofdstuk worden alle
paragrafen behandeld.
Je moet:
- De begrippen trillingstijd, frequentie kunnen omschrijven.(3.1)
- De eenheid van trillingstijd en frequentie kunnen noemen.(3.1)
- Frequentie en trillingstijd in elkaar kunnen omrekenen. (3.1)
- De FBI-methode kunnen toepassen
bij omrekeningen tussen frequentie en trillingstijd. (3.1)
- Bij een gegeven aantal trillingen met de bijbehorende tijd de trillingstijd
kunnen berekenen (3.1)
- Weten op welke DRIE manieren je een snaar van een intrusment hoger of lager
kunt laten klinken. (3.2)
- Kunnen vertellen op welke twee manieren geluid zichtbaar gemaakt kan worden
(3.3)
- Kunnen omschrijven wat een osiloscoop doet.
- Verschillende beelden van een oscilloscoop kunnen vergelijken en vertellen
welke toon het hoost klinkt (3.3)
- Verschillende beelden van een oscilloscoop kunnen vergelijken en vertellen
welke toon het hardst klinkt (3.3)
- Bij een beschrijving van een toon een bijbehorend beeld van een oscilloscoop
kunnen tekenen (3.3 wb)
- Aan de hand een beeld op een computerscherm kunnen
vertellen hoe lang één trilling duurt (3.3)
- Een voordeel kunnen noemen van het meten van geluid met behulp van de computer.
(3.3)
- Aan kunnen geven wanneer magneten elkaar afstoten of aantrekken. (3.4)
- De onderdelen van een luidspreker kunnen noemen en herkennen (3.4)
- Kunnen omschrijven om welke manier een luidspreker werkt. (3.4)
- Kunnen vertellen wat een spoel is. (3.4)
- Kunnen vertellen hoe een microfoon werkt (exta)
- Drie beroepen kunnen noemen die te maken hebben met geluid (3.5)